2012. augusztus 7., kedd

Házi tisztítószerek Nelli módra :)

Következzenek a tisztítószerek. Amiket én használok. Mert hogy szent meggyőződésem, hogy ezek közül pl. a súrolószert és a WC tisztítót én találtam fel.:) De hát néhányszor kiderült már, hogy nincs új a nap alatt...


Eddig csak úgy "érzésre" pakolásztam a dolgokat, de miután recepteket ígértem, megpróbálok értékelhető információkkal szolgálni. A spriccelős flakonok kb. egy literesek, a zöld valamikori domestosos is egy literes. 

A konyhai tisztítószerem a szódabikarbóna, becenevén szódabika. Langyos vízben feloldok 2 evőkanál szódabikát és kész. 
Azért kell feloldani, mert a feloldatlan szemcskék beleülnek a flakon csövének alján található szűrőbe és az eldugul. Rájöttem. :)
A szódabika lúgos kémhatású, kiválóan oldja a zsíros szennyeződéseket. Tűzhely, elszívó, mosogató, mind tisztítható vele. Ér annyit, mint a rendkívül agresszív hideg zsíroldó, ezt viszont akár le is nyalhatja a gyerek, legfeljebb kevesebb lesz a gyomorsava.:D

A fürdőszobai tisztítószerem a citromsav. Ebből is két evőkanálnyi, plusz egy kávéskanálnyi bórax és négy csepp citrus illat a citromos mosóparfümömből.
A citromsav oldja a vízkövet, a bórax a penészgombák ellen nagyon hatásos, az illat meg jó. :)  
Egyébként a mosóparfüm rendes illóolajból van, a citrom illóolaj meg fertőtlenítő hatású, de nem azért teszem bele, arra jó a bórax is. :)

Az ablaktisztítómhoz kb. 1 dl 10%-os ecet, egy kávéskanálnyi bórax és négy csepp citromillat. Vízcseppes, zsíros, légysz*ros szennyeződésekre is kiváló. 
+ tipp: az ablaküveget mikroszálas kendővel pucoljuk át és összegyűrt (nem fényes lapú) újságpapírral fényezzük. Ezerszer jobb, mint a foszladozó papírtörlő. Meg ócccsó. 

Na, és következzenek a teljesen saját fejlesztésű szerek!
WC tisztító: még fejlesztés alatt, de az irányvonal megvan! Szóval az alap, hogy egy liter vízhez 4 evőkanálnyi citromsavat teszek, az erősebb vízkőoldó hatás miatt, plusz 4 csepp citromillatot. 
Hogy ne locsoljak el belőle alkalmanként rögtön egy litert, megpróbáltam sűrűbbé tenni, mint ahogy a reklámokban is nyomatják. Kézenfekvő megoldásnak tűnik a zselatin. Egy 25 grammosat főztem fel és kevertem hozzá, de ez kevésnek bizonyult, kettőt biztosan el fog bírni, erről majd referálok, ha ez az adag elfogyott. 

Súrolópor: 10 evőkanál szódabika, 2 evőkanál citromsav és 1 evőkanál homok.
A szódabika és a citromsav ahogy nedves felületre kerül rögtön elkezd pezsegni és a munka nagy részét el is végzik mind zsíros, mind vízköves felületen (a kád esetében mindkettő jelen van), a homok meg biztos ami biztos. 
A gyerekek homokozójából behoztam egy félmaréknyit, ezt egy sűrű teaszűrőn átszitáltam és belekevertem. Nekem nagyon bevált. 

A lefolyó tisztításhoz szódabikarbónát kell beleszórni, ecettel leöblíteni és röhögni a gejzíren ami ilyenkor kitör. Aztán nem szívrohamot kapni, amikor még három óra múlva is időnként hörög valami a lefolyóból. 
Nekem a totálisan eldugult lefolyómat is jobb belátásra bírta.

Ezek a tisztítószerek egyáltalán nem agresszívek, garantáltan környezet- és gyerekbarát, bár a bóraxos cuccokat lehetőleg ne nyalogassa a gyerek, de ebben a koncentrációban még egy kis kóstolás belefér. Úgysem fog neki ízleni. :)

DE! Mivel nem agresszívek, hagyni kell őket hatni. Nem ráfújjuk és töröljük is le (kivéve az ablaktisztítót mert az így is műxik), néhány perc kell, hogy hassanak. Türelem...:) 

Használjunk mikroszálas kendőt, már egészen olcsón is lehet kapni, hosszú élettartamúak, nem kell őket takarítás után kidobálni, enyémek legalább három évesek.

Mosószert is tudok csinálni, tisztítószert is, de mosogatószert még nem sikerült, pedig volt erre is jónéhány próbálkozásom. Ha van valakinek egy bevált házi mosogatószer receptje, legyen olyan jó és ossza meg velem! Milyenmá', hogy azt vennem köll... :D


Update1: őőőőő, attól tartok, elfelejtettem valamit... Mivel naponta használom ezeket az anyagokat, meg szoktam fürdőbombát is készíteni, nekem aaannyira egyértelmű volt, hogy a súrolószert zárt edényben kell tárolni, mert a levegő nedvességtartalmától is reakcióba lép egymással a citromsav és a szódabika. Ilyenkor összeszemcsésedik, rosszabb esetben összeáll. Ez nem egy nagyon olvasott blog, ezért remélem senkinek nem kellett kidobnia semmit. :)

3 megjegyzés:

  1. nem csak stakmailag ötös nálam a blogod. Két munka között többet ér nekem egy akármilyen filmnél. Vicces, velős, mindig felüdít. :) köszönöm

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Jucus, köszönöm szépen, nagyon kedves vagy! :))) Mostanában (lassan egy éve...) hanyagolom a blogot, mert a melóhely teljesen leszívta az összes energiámat és "fölösleges" időmet, de régóta tervben van, hogy azért a saját kedvemért néha megörökítem a kreálmányaimat. :) Ha másnak is szerzek vele egy-két vidám percet, akkor igazán örülök neki... :)

      Törlés
  2. Szia! Ma vettem először bóraxot, utána olvastam, hogy akár 5gr is halálos lehet egy gyereknek. Persze nem tartom elérhető helyen, de ez mégis megdöbbentett. Te is így tudod? Köszi : Erika

    VálaszTörlés