2012. július 24., kedd

Folyékony mosószer házilag

Mosószappan kész, következzen a mosószer.

Sokszor feltaláltam már a csövön a lyukat, a házilag készíthető mosószerről is azt gondoltam, hogy én találtam fel, aztán később szembesültem vele, hogy jó néhány variáns kering a neten!

Sok éve használok mosószódát. Környezetbarát - és mint a legtöbb ilyen, jóval olcsóbb alternatíva a mosószerhez képest. Eleinte a mosópor harmadát, később felét váltottam ki vele, majd elkezdtem használni mosószappannal. Egy mosógép szivattyúcsere után szembesültem vele, hogy a soha fel nem oldódó mosópor részecskék, a mosószappan kicsapódott részei úgy rárakódtak a mosógép alkatrészeire, hogy több napos áztatás és vakargatás (vésés...) után jött csak le.
Ezért ezek után csak feloldva tettem a mosógépbe ( a német mosóporom kb. 10%-a a legforróbb vízben sem oldódott fel... ez nem más, mint tömegnövelés, fizettem a semmiért).
Aztán következett a mosószappannal történő mosás, amihez természetesen ment a mosószóda. Gondoltam, nosza akkor egyben, nagy tételben feloldom a kettőt, feltettem a lereszelt mosószappant főni, amikor elolvadt hozzákevertem a mosószódát és egyből besűrűsödött, kihűlve pedig tovább kellett hígítani, mert olyan sűrű lett, hogy nem lehetett keverni.
Szóval így találtam fel...:) (Van még néhány ilyen "találmányom", ami már rég fel volt fedezve...:D)

Azóta kikísérleteztem a nekem ideális receptet, ami a következő:
1/2 kg mosószappan
1/2 kg mosószóda
kb. 12 l víz

Szappanos barátnőim ehhez még általában bóraxot kevernek, ami egy szintén környezetbarát (és olcsó) tisztítószer, én inkább nátrium-perkarbonátot (lánykori nevén aktív oxigénes folttisztító) használok, ami  - mi meglepő - szintén környezetbarát és olcsó. :)
Ezt viszont nem keverem hozzá, mert egyrészt ahogy beletenném a forró cuccba, megdöntetné a rövidtáv futás világrekordját, úgy megindulna kifelé a lábosból, másrészt nem is mindig kell, csak ha komolyabb tisztítást igénylő ruhák kerülnek a mosógépbe.  Mellékesen, használok bóraxot, másra. Ezt majd a házi tisztítószereknél teszem közkinccsé. :)

A folyamat a következő:
                            a mosószappant lereszelem, felteszem kb. 7-8 l vízben főni. Itt már elolvadt:

Kimérve a mosószóda, ilyenkor kerül bele a szappanhoz:

Ez pedig a végeredmény, stílusosan mosószeres vödörben:):


Azonban mielőtt a vödörbe kerülne, még forrón, a szappanos botmixeremmel alaposan átkutyulom, folyamatosan adva hozzá még kb 4-5 l vizet. Ha nem mixelem jól át, dermedés közben kiválik belőle a víz egy része.

Eddig nagyjából hasonló a történet a neten keringő többi recepttel. Azonban van egy fontos momentum, amit még sehol sem láttam leírva!!! Az öblítést ecettel KELL végezni! Enélkül ugyanis egy idő után a mosószappanból kicsapódó részecskék beleülnek a ruhák szálai közé, szürkévé teszik. Ecettel viszont mindezt megelőzzük. Nem akarok dicsekedni (dehogynem), de az én fehér ruháim igazán fehérek! :)
Nagyon ritkán használok öblítőt, igazából csak akkor (és akkor is keveset), ha kifogytam a mosóparfümből.
Az öblítős rekeszbe kb. fél dl 10%-os ecetet löttyintek, illatnak pedig mosóparfümöt használok,  40-50 cseppet.
Öblítők káros hatásairól bővebben itt.
Az ecettől NEM lesz ecetszagú a ruha, akkor sem, ha nem kerül mellé illat. Viszont puhábbá teszi, megőrzi a színeket és a mosógépet egyben vízkőtleníti.
Az általam használt mosóparfümök pedig hihetetlenül jó illatúak! Hmmm... most éppen a tengeri fuvallat nevű a kedvencem...

A mosószerből egy mosáshoz 1,5-2 dl kell.
Aki továbbra is szeretné használni a kedvenc öblítőjét, az öblítsen fele ecet - fele öblítő kombinációban.

PS: egy ismerősöm szólt, hogy neki ez a recept nem vált be annyira, mert bár a színes ruháknál tökéletes, a fehér ruhák kissé elszürkültek egy idő után.
Ennek több oka is lehet. A víz minősége eltérő, egyik helyen keményebb, másik helyen lágyabb. A mosószappan minősége más (lám-lám, nem az én szappanomat használta... ;) :D) , esetleg vagy a mosószerből, vagy az öblítésnél az ecetből keveset használt.vagy amire még tippelek, hogy én a fehérekhez általában szoktam használni Na-perkarbonátot is, ő meg nem. Ahogy írtam, NEKEM ez az ideális recept, sokáig kísérletezgettem az arányokkal, bár a fehér ruháknál néha én is megtoldom még egy kis mosószódával, főleg a zsírfoltos konyharuhákra való tekintettel.

Javasoltam, hogy a mosószer mennyiségét emelje meg egy kicsit, egy-két kanálnyi mosószódát mindenképpen tegyen még hozzá és az ecetet el ne felejtse!
Két-három mosás után a ruháit gyógyultnak nyilvánította. :)

11 megjegyzés:

  1. Szia! Nagyon tetszik a recept, mert egyszerűen és gyorsan kivitelezhető. Annyi gondom akadt, hogy nekem a végeredmény annyira besűrűsödött kihűlt állapotában, hogy szinte már vágni lehet.:-) Ettől még használható, csak nehéz adagolni. Mi lehet a baj? Én venish szappant reszeltem hozzá, lehet, hogy amiatt? (ez volt itthon) Milyen márkát javasolsz?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Csak a víz keménységével kapcsolatban kérdezem, hogy melyik városban laksz illetve ha Budapesten, melyik kerületben? Ez az információ azért segítene, mertt ha pl. Nagymaroson laksz, ott az ivóvíz (Duna vize) sokkal lágyabb mint pl. Halásztelken, Budapest "után" ha a Duna folyását nézzük. A víz keménységi infóját mindenki megtudja nézni a Vízművek honlapján vagy máshol a Neten, mindenesetre ha nem jön ki ideálisan a szappan valakinek, ez is egy faktor amit bele tud kombinálni.

      Törlés
  2. Szia Orsi!
    Naná, hogy a legjobb a házi mosószappan... ;) :D
    Amikor elkezdtem készíteni ezt a mosószert, akkor még én is ezt a márkát használtam, azzal is működik. :) Nekem is jó kemény lesz, én ezt úgy szoktam megoldani, hogy egy kis edénykébe belekanalazom, egy régi fogkefével alaposan összekeverem, majd adok hozzá egy kevés meleg vizet. ĺgy már teljesen önthető lesz.

    VálaszTörlés
  3. Szeretném megkérdezni hogy mosószappan helyet ha káliszappant használok az baj? Vagy így már nem bio?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Marika, a két szappan közti különbség elvileg annyi, hogy a sima mosószappan nátronlúggal készül, ez keményebb, a káliszappan pedig kálilúggal, ez kenőcsösebb vagy folyékony. Sajnos nem tudom, hogy mennyire működik káliszappannal a mosószer.

      Törlés
  4. Szia Nekem az a kérdésem hol lehet mosóparfümöt kapni?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Marika!
      Webshopokban láttam. Én szerencsés helyzetben vagyok, közvetlenül egy nagykertől tudok vásárolni, ezért üzletet nem tudok mondani neked.

      Törlés
    2. Itt nagyon sokféle illatban van mosóparfüm:

      http://www.zoldpolc.hu/index.php?keyword=mos%C3%B3parf%C3%BCm&search=Keres%C3%A9s&Itemid=26&option=com_virtuemart&page=shop.browse&searchFrom=module

      Törlés
    3. Az Árkádban van egy bioboltféleség ott is lehet kapni mosóparfümöt 100 ml 1980-2300 Ft között van, attól függ milyen márkát választ az ember.

      Törlés
  5. Csak a víz keménységével kapcsolatban kérdezem, hogy melyik városban laksz illetve ha Budapesten, melyik kerületben? Ez az információ azért segítene, mertt ha pl. Nagymaroson laksz, ott az ivóvíz (Duna vize) sokkal lágyabb mint pl. Halásztelken, Budapest "után" ha a Duna folyását nézzük. A víz keménységi infóját mindenki megtudja nézni a Vízművek honlapján vagy máshol a Neten, mindenesetre ha nem jön ki ideálisan a szappan valakinek, ez is egy faktor amit bele tud kombinálni.

    (bocsi, az előbb rosz helyre posztoltam ugyanezt a kérdést, ha tudod, töröld ki légyszíves azt a kérdést és ezt a mondatot is.)

    VálaszTörlés
  6. Az ecettől a pamut ruhafélék bebüdösödnek!

    VálaszTörlés