2012. július 30., hétfő

Házi sajt és görög joghurt

Két igazán egyszerű, spórolós recept következik, a végeredmény pedig... Nyamm.

Itt akkor kezdjük a lényeggel: olyan tejet vásároljunk, ami tényleg tejből van. Az UHT "tejeket" el kell felejteni. A legjobb a házi tej, a magas zsírtartalom miatt. Én mostanában zacskós tejet használok, de ez nem   egy multicég terméke, hanem egy közeli vállalkozó tejgazdaságából származó TEJ. Meg is lepődtem, amikor először kiderült számomra, hogy tényleg.

Kezdjük a joghurttal.
Hát vegyünk egyet...:D De tényleg, a tejet be kell oltani, így vegyünk egy élőflórás joghurtot.
A házi tejet fel kell forralni és lehűteni kb. 35-40°C-ig. Nekem egyszerűbb a dolgom, mivel pasztőrözött, tehát csak felmelegítem. Én két liter tejhez egy doboz joghurtot keverek.
A következő harci feladat az, hogy ezt a kutyulékot lehetőleg minél tovább tartsuk ezen a hőmérsékleten. A recept szerint 18 órán keresztül. Hát itt először elakadtam, de nem kell olyan szigorúan venni, természetesen meg van erre is az én házi buherám. :) Nyáron ez elég egyszerű, reggel beoltjuk, aztán ott felejtjük estig a konyhapulton. Télen a radiátort lehet segítségül hívni. A köztes időben meg a beoltott cuccot beleöntjük egy zárható edénybe, jelen esetben nekem ez egy fagyis doboz, betekerem törülközőbe és berakom a hűtőtáskába (ilyenkor dunsztként funkcionál). Estére joghurt lesz belőle.
Aki sima joghurtot szeretne, az egyszerűen tegye be a hűtőbe, hogy a fermentáció itt befejeződjön. Mivel én görög joghurtról beszélek, ezért pelenkán keresztül kicsöpögtetem a savó egy részét. 
Másnap reggelre még kicsit sűrűsödik. Gyümölccsel valódi gyümölcs joghurtot kapunk, de natúron is isteni. 


Sajtot úgy készítettem először, hogy joghurtot akartam, de a tomboló kánikula és a helyi bolt hűtője nem volt kompatibilis, a tej savanyú volt, amikor kinyitottam. Sebaj, akkor ugorjunk neki a sajtnak! 
Az eredeti recept szerint a tejhez ecetet kell adni, de mivel eleve savanyú volt, ezt kihagytam és ezzel a módszerrel szerintem finomabb is. 

Eredeti recept: 5 l tejet 1 evőkanál sóval felforralunk, 2 percig hagyjuk forrni, ekkor 1,5 dl 10%-os ecetet beleöntünk, újabb két perc forralás után konyharuhán keresztül leszűrjük a savót. 

Ebben az esetben nálam az ecet kimaradt, és nem forraltam, csak jól kimelegítettem, hogy olyan túrószerű állaga legyen, különben gumiszerű lesz.. A savót annyira hagyjuk kicsöpögni, amennyire kemény sajtot akarunk készíteni. Lehet krémsajtot csinálni, de lehet egész szárazra is, ez nekem egy kicsit rágós, jobban szeretem krémesebben. 

Amikor kicsöpögtettük a savót, fűszerezzük. Só, ízlés szerint: fokhagyma, bors, újhagyma, metélő hagyma, bazsalikom, stb. Ezután vagy golyókat formálunk belőle és olíva olajba tesszük, vagy ha keményebbre hagytuk préseljük, hogy összeálljon. Sajnos nem tudom, hogy mennyi ideig áll el, egyik változat sem ért meg három napnál többet. :) 
A képen látható golyók natúron vannak hagyva és fűszeres olívaolajban érlelődnek. 

Jó étvágyat!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése