2012. július 24., kedd

Majdnem mint régen: mosószappan főzés

Azért "majdnem", mert eleink leginkább fahamuból, sziksóból főzték a szappant, no és persze nem éppen gáztűzhelyen...:) Én a lúgot a nátronlúgos dobozból nyerem ki és nem főzögetés, hanem kanál által :),  a konyhámban csinálom, de főzöm! Kissé avas zsírból (elfekvő készlet a sufninkból) és egy kis használt étolajból, pálmaolajból. Hulladék-újrahasznosítás, ez a dilim és hát erősen profilba vág, bár a kézműves szappanok készítése kicsit más műfaj.:) Ezen kívül igen sokat spórolok vele, mosószert nagyon régen nem vettem, a mosószerem ebből készül, egy újabb bejegyzésben ezt is leírom.

Roppant szerényen állíthatom, hogy az általam kipróbált legjobb mosószappan!!! Olyan foltokat is kiszedek vele, amit eddig semmivel sem sikerült (legkevésbé az agyonreklámozott márkájúval...) és nem a ruha színét szedi ki.  A két kisebb csemetém gondoskodik a folyamatos tesztelésről. Bár ha jobban belegondolok a nagy is... :)

Hogy miért jobb ez a szappan (azon túl, hogy büszkén verhetem a mellem, hogy ezt is meg tudom csinálni ;))? Hosszas fejtörés és utána olvasgatás után arra jutottam, hogy a dolog nyitja roppant egyszerű: ez a szappan szappanból van! Hja, így könnyű...
 Ugyanis a fent említett márkájú csomagolásán az összetevőknél mindössze annyi szerepel: "30% szappan".
Csókolom, a többi 70%???
Ezen kívül még arra jutottam, hogy a boltban kapható többi szappan java része a legolcsóbb vágóhídi hulladék marhafaggyúból készült. A faggyú olvadáspontja sokkal magasabb, mint a zsíré, így az ebből készült mosószappan is langyos vízben valahogy mintha kicsapódna, ráül a mosógépre, bele a ruhákba.
Persze lehet, hogy nincs igazam és csak az elfogultság miatt gondolom így...;) De sok embernek adtam tesztelésre, ők azóta visszajárnak, szerintük is jó. Sőőőőt! :D


És akkor jöjjön képekben:
                                                                A felolvasztott zsiradék:

Kb. egy óra főzés után:

Kb. két óra főzés után felbugyog az aljlúg, kész van!:
                                             
A java szappant már óvatosan leszedtem az aljlúgról:

No és a kész szappan másnap:

A szélek, a morzsalékos részek külön, jó lesz mosószernek:

Néhány nap szikkadás után használható. 



17 megjegyzés:

  1. Tanusíthatom, hogy jó! Paprikás zsíros foltot úgy kiszedett a terítőből, mint a sicc.

    VálaszTörlés
  2. Kedves Nelli!
    Az arányok lényegtelenek, csak úgy, ami otthon van belzutty és főzés? (nem mintha pálmaolaj lenne itthon)... az bioboltos cucc?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Zsuzsa, az arány egyáltalán nem mindegy! 2 kg zsiradékhoz 3 liter víz és 40 dkg lúg. Ha kevés a lúg, akkor zsíros marad a szappan, ha sok, törni fog.
      A pálmaolajat én tömbösben veszem, nagy kiszerelésben (aztán osztozunk a szappanos barátnőimmel).
      Étolajat 20-30%-nál többet nem ajánlok, mert lágyítja a mosószappant is.

      Törlés
    2. Üdv! Annyit szeretnék kérdezni hogy ha paámaolajat teszek bele azt bele kell számítani a 2kg zsírba vagy külön és ha külön akkor mennyit kell tenni bele?

      Törlés
  3. Kedves Nelli!

    Bocs, de eddig csak hidegeljárással készítettem szappant, így ez a cikk némileg sötétségben hagyott néhány kérdést illetően: szóval akkor felolvasztod a zsiradékot, feloldod a lúgot, kihűtöd (?), hozzákevered a zsírhoz (pudingállapot?) és elkezded valamilyen lángon főzni gázon. Kb. 2 óra, mire felbugyog az aljalúg (?), aztán leszeded a tetejét és 1 napig szárítod. Érlelni nem is szükséged?

    Köszi: Rita

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Rita!

      A zsiradékot és a feloldott lúgot olyan hőmérsékleten öntöm össze, mint a hideg eljárásnál. Viszont amikor összeöntöm, akkor nem lesz puding állapot. Felül a zsír, alul a lúg és kavarom, főzöm, kavarom, főzöm, kis lángon. :) Lassacskán áll össze szappanná. Viszont valóban nem kell érlelni, mert a főzés alatt lejátszódik a teljes kémia, csupán a száradás miatt érdemes várni vele, a ph-ja nem fog változni.

      Törlés
  4. Szia Nelli!

    Ismét Rita vagyok... Mennyi szappant kellene kiadnia ennyi zsiradéknak? Én 1 kg-ból dolgoztam és még fele sem jött ki belőle. Ez így gyanús, hogy vmi nem stimmel. Több mint 2 órán át főztem, bár nem tudom, mit jelent az, hogy felbugyog az aljlúg, hisz nekem már az elején kisebb vulkánként viselkedett, ha késtem a megkavarással, de már nem nőtt a réteg vastagsága a tetején, így késznek nyilvánítottam.
    A visszamaradt olajos folyadék gondolom veszélyes...
    Köszi: Rita

    VálaszTörlés
  5. Szia Rita!
    Én is jártam már így, nem tudom miért nem indult meg a kémia a teljes zsiradék mennyiségnél. Főztem, főztem, aztán zsírban úszó szappan lett a végeredmény.... Leszedtem az aljlúgról az el nem szappanosodott zsiradékot is és újrafőztem az egészet, mert ilyenkor a szappan is zsíros marad.
    Most már ha látom, hogy maradt el nem szappanosodott zsír is, akkor bevetem a botmixert még az elején. Sikerült jó néhány adag elrontott szappant gyártanom, mire begyűjtöttem az ehhez szükséges tapasztalatokat. :)

    VálaszTörlés
  6. Megint én... olvasgattam tegnap este és láttam, hogy az igazi ősi módszerrel még ki is sózták a szappant és úgy lett valódi mosószappan, ami tényleg nem használható semmi másra, csak tisztításra.
    Te próbáltad már ezt?
    Amúgy fél éjszaka a problémán gondolkodtam - kell lennie logikus magyarázatnak, hiszen ahogy mondod, tiszta kémia az egész... :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Soha nem sóztam ki a szappant, ha jól csinálja az ember, akkor teljesen elválik az aljlúgtól, felesleges bele, nátronlúggal pontos a lúgmennyiség, hamulúggal nyilván nem lehet úgy kiszámolni.
      Hogy mitől nem indul be a kémia, aminek tankönyv szerint be kellene... ? Hát, a szappankészítés már csak egy ilyen műfaj...:)

      Törlés
  7. azért bugyog a löttyöd, mert erős a lúg... ha meg selymesedik, akkor kevés...
    pár zsák lúgot elfőztem már, mire bármilyen főzés közbeni hibát ki tudtam javítani :)

    VálaszTörlés
  8. Mit jelent az hogy "selymesedik" ?

    VálaszTörlés
  9. Kezdő "szappangyártóként" nekem az alábbi jött le: fogok egy edényt, beleteszek 2 kg zsiradékot (pl. zsírt és max 20-30% étolajat), 40 dkg lúgot és 3 l vizet. Ezt kis lángon főzöm 2 órán keresztül. Kérlek, javíts, ha rosszul értelmezem! A másik, hogy pálmaolaj feltétlen kell bele vagy bármilyen zsír jó hozzá? A végén, mikor írod, hogy felbugyog az aljlúg, az egésznek össze kell állnia? Ilyenkor mit csinálsz? Formába öntöd? Vagy az edényben hűl ki/szárad meg és utána szeded ki onnan? Elnézést az értetlenségemért, nekem e téma még abszolút sötét, én is irányvonalként vettem a "zöld utat", mosható pelusozok, ecettel öblítek, olykor-olykor a mosóport is felváltottam már mosószappannal, de sajnos még nem házival. Szóval, légy szíves, ha nem gond, írd már le, hogy mi az, amit abszolút nem jól értelmeztem! Előre is köszönöm!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Beatrix!
      Készítettél már hideg eljárással szappant?

      Törlés
  10. selymesedik? akkor selymesedik, ha túl sok a víz, és olyankor leragad az edény aljára:) na lent ragad, fent meg opálos fényű. nem tudom másként elmagyarázni :)

    részemről sokallom a 40 dekát, én ennyit 2.5 kilóhoz raknék, és később erősíteném a lúgot, ha kell! étolajból meg tényleg ne tegyetek bele 10%-nál töbet! avasodik is, meg lágyít. mikor a sertészsírod bőven kész, a napraforgónak még kellene 1-2 óra!!! rengeteg szappanra fogják rá, hogy "natúr" meg "bio", közben borzalmas az állaga és az illata is. egy szépen kifőzött szappan nagyon kellemes illatú, évek múltán sem sárgul, nem avasodik. thx

    VálaszTörlés
  11. Szia Nelli,egy kis segitsegre lenne szuksegem,lehet h.a hasznalt napraforgo olajhoz tobb lug kell?En hidegen kavarva keszitettem,osszeallt de zsiros v.mi folyadek valt ki belole a vegen.1300g.zsiradekhoz-ebbol kb.80% az olaj es a tobbi disznozsir-330g.lugot tettem 1600 ml.vizben feloldva.
    Elore is koszonom a segitseget,udvozlettel,Cecilia

    VálaszTörlés
  12. Sziasztok!
    Én is még kezdő vagyok egyenlőre az elméleti résznél tartok.
    Szóval,az olajokkal kapcsolatban kérdezem,hogy mennyire számít az olaj előállításának módja,tehát mindegy hogy extra szűz hidegen sajtolt vagy finomított olajat használok a szappanhoz? Ugyanis a finomításnál vegyszeres eljárást használnak,sőt a színezésnél is vagyis valszeg van maradvány belőle az olajban..
    Az állati zsírt is hidrogénezik..se íze se bűze..de még színe sem..Vagy menjek disznóvágásra egy bödönnel? Bocs,ha hülyeséget kérdeztem:)

    VálaszTörlés